FA / EN

گوتلیب والیش

 

وی در یک خانواده موسیقیدان وینی (اتریش) متولد شد. گوتلیب والیش در سن 6 سالگی در دانشگاه موسیقی و هنرهای اجرایی در وین پذیرفته شد، و با رتبه ای برتر از کلاس هاینز مجیمورک فارغ التحصیل شد. او در کلاس های عالیه استادانی همچون اولگ مایسنبرگ و دیمیتری باشکیرو شرکت داشت، وی با اشخاصی همچون پاسکال دویان در برلین و جاکویز روویی در پاریس هم کلاس بود.
گوتلیب والیش منتخب چندین مسابقه بین المللی پیانو است، که در میان آنها میتوان به "جایزه بزرگ ایوو پوگورلیچ" در مسایقه جوایز استروینسکی در آمریکا اشاره کرد، وی همچنین در رقابت سال 1999 ملکه الیزابت در بروکسل و در سال 2005 در رقابت کلارا هاسکیل فینالیست شد.
گوتلیب والیش با ارکسترهای برجسته ای از جمله ارکستر فیلارمونیک وین، ارکستر سمفونیک رادیو وین، گوستاو مالر جاگندورچستر، سینفونیا وارسویا، ارکستر اشتوتگارد، چیمبر ، کامراتا سالزبرگ، ارکستر فیلارمونیک سلطنتی لیورپول، ارکستر ملی بی بی سی ولز، ارکستر سمفونیک تراندیم و ارکستر فیلارمونیک زاگرب تحت رهبری جوزپه سینوپولی، دنیس راسل دیویس، لرد یهودی منوهین، لوئیس لنگری، سرنویل ماررینر، کریستوفر هاووود، فیلیپ انترمونت، کریول پترنکو، لورنس فاسترو والتر ولر به اجرا رفت. تورهای متعدد کنسرت او را به آمریکا (کارینج هال، واشنگتن، مرکزکرانرت و پالم بیچ غربی)، بریتانیا (سالن ویگمور، سالن ملکه الیزابت)، ژاپن، هنگ کنگ، آمریکای جنوبی، خاورمیانه، آفریقا و بسیاری دیگر کشورهای اروپایی، از جمله اسپانیا، آلمان و سوئیس روانه کرد.
بین سال های 2000 و 2001 وی جنبش بین المللی "رایزینگ استار" شرکت کرد و اجراهای تکنوازی بسیاری در بزرگترین شهرهای اروپا و آمریکا به نمایش درآورد.(Musikverein Vienna, Konserthus Stockholm, Societe Philharmonique in Brussels, the Athens Concert Hall, Wigmore Hall, London and the Carnegie Hall, New York) وی همچنین در سالن های کنسرت و جشنواره هایی از جمله The Lucerne Festival, Klavierfestival Ruhr, Beethovenfest Bonn, Schubertiade Schwarzenberg, Tonhalle Zurich, Festival de Wallonie, Singapore Arts شرکت کرد. در تابستان 2002 گوتلیب والیش برترین آثار خود را در فستیوال سالزبرگ به اجرا درآورد. در سال های اخیر نیز شاهد اجرای وی در Musikhalle Hamburg, The kolner Philharmonie, "De Doelen" Rotterdam, The Budapest Spring Festival, The December Nights in Moscom بودیم و در چین نیز همراه با کامرترا سالزبرگ در بیژین و گوانژو شاهد اجرای وی بودیم. وی در روز بزرگداشت موزارت در سال 2006 و بزرگداشت هایدن در سال 2009 در راستای قدردانی از آثار این دو هنرمند در موزیکورین وین به اجرا پرداخت.
به عنوان یک هنرمند معتبر از محفل پیانو وین، گوتلیب والیش به صورت انحصاری با لیبل بریتانیایی لین کار می کند. سه آلبوم برجسته وی که اختصاص یافته به موسیقی موزارت است از سال 2010 انتشار یافته و اعلام شده که آلبوم بعدی وی در سال 2014 همراه با اجرای سولو هایدن در لندن خواهد بود.
علاوه بر فعالیت های تکنوازی وی، گوتلیب والیش از طرفداران موسیقی مجلسی است و به عنوان پروفسور پیانو در دانشگاه موسیقی ژنو تدریس می کند و به عنوان مدرس مهمان نیز در آکادمی موسیقی فرانتز لیتز در بوداپست تدریس می کند. در اوایل سال 2012 عنوان هنرمند اشتینوی Steinway Artist به وی تعلق گرفت.