FA / EN

الاف جان لنری

 

وي در سيسيل از پدري ايتاليايي و مادري سوئدي متولد شد. مدرک ديپلم خود را از کنسرواتوار ورونا دريافت کرده و در ادامه تحصيلات هنري خود را در آکادمي پيانو امولا با اخذ درجه مستر در سپتامبر1998 به پايان رسانده است. وي بعد از گذشت چند سال از دريافت جوايز اوليه اش در مسابقات ملي، در مسابقات بين المللي مونزاو در توکيو و هماکتسو ژاپن برنده جايزه شد.

در تابستان 1998 او همچنين در پنجاهمين مسابقه "F.Busoni" بولزانو موفق به دريافت جايزه دوم با "تمايز ويژه" شد (جايزه اول اهدا نشد) وي سال قبل نيز در ميان فيناليست هاي همين مسابقه حضورداشت. در سال 2001 جايزه دوم جهاني مسابقه موسيقي پيانو(World Music Piano Master) در مونت کارلو را از آن خود کرد.
لنري تاکنون اجراهاي بي شمار در فستيوال هاي بين المللي و همچنين به صورت رسيتال پيانو در شهرهاي مختلف ايتاليا و ساير کشورها از جمله اتريش، فرانسه، آلمان، لهستان، ژاپن و همين طور درتالار رودکي تهران در ارديبهشت 1397 داشته است. کارنامه هنري وي شامل همکاري با ارکسترهاي مختلف اعم از ارکستر سمفونيک برلين، توکيو، ارکستر فيلارمونيک مونت کارلو، ارکستر اپراي آرنا در ورونا و ارکستر Pomeriggi Musicali در ميلان و همچنين همکاري با رهبران برجسته ارکستر مانند لارنس فاستر (Lawrence Foster) و ليور شامبادال (Lior Shambadall) ميباشد.وی به عنوان پیانیست افتخاری همراه با "لارا مارزادوری" ویولن اول تئاتر لااسکالا میلان؛ در فستیوال "میکل آنجلی" برشیا و برگامو؛ در فلورانس؛ استرالیا و با رادیو فرانسه در پاریس و همچنین درفستیوال پادرفسکی و شوپن در لهستان همکاری داشته اشت. قسمتی از رپرتوار وی شامل تمامی 32 سونات بتهوون برای پیانو و تمام سونات ها برای پیانو و ویولن از همین آهنگساز است که به همراه لاورامارزادوری (LauraMarzadori)، نوازنده برجسته ویولن، در شهرها و فستیوال های مختلف ایتالیا در قالب تورهای متعدد اجرا شده و میگردد.
درباره تبحر لنری در نوازندگی پیانو در مجلات مختلف معتبر موسیقی جهان نوشته شده است که از جمله مهمترین آنها جمله ای است از آرنالدو کهن (Arnaldo Cohen) پیانیست و مناقد موسیقی نامدار آمریکایی-آرژانتینی که پس از شنیدن اجرای وی از واریاسیون بر روی تمی از پاگانینی ساخته برامس در یک فستیوال بین المللی، در مجله معتبر اینترنشنال پیانو(International Piano) نوشت:"این بهترین اجرای زنده ای بود که تا به حال شنیده ام".

تاکنون اجراهای متعددی از وی ضبط و به انتشار رسیده که آخرین آلبوم شامل آثاری از برامس (بالاد اپوس 10 و واریاسیون های پاگانینی اپوس 35 وکلاویرشتوک اپوس 76) می باشد و توسط شرکت یونیورسال (Universal) منتشر شده است.

وی در حال حاضر استاد پیانو در کنسرتوار شهر آدریا در ایتالیا است.

برخی از نقدهایی که درباره الاف جان لنری در نشریات موسیقی جهان نوشته است:

-سونوریته و زیبایی پیانیسیموی پنهانی که لنری اجرا می کند فوق العاده دلپذیر است.

-یک شخصیت با استعداد و متبحر؛ او هیچ گاه اشتباه نمی کند، گویی او این راز را می داند که چگونه قطعه ای چنین سخت را اجرا کند تا به ظاهر ساده به نظر برسد.

-همچنان آرمان شهر عظیم قرن رمانتیک در لنری زنده است: اشتیاق آواز خواندن به وسیله پیانو.

-هرچند که پیانیست تظاهری نمی کند، نوازندگی وی در هر میزان تداعی آشکار این جمله معروف شوپن است:"پیانو خویشتن دوم من است".